S-juna on taas puksuttanut vuoden eteenpäin ja nyt vuoden lähestyessä loppuaan on paras aika tarkistella junan kulkua. Mitä on ehtinyt tapahtua vuodessa ja onko S-juna todella matkalla kohti viimeistä pysäkkiään?
Sisällysluettelo
Mikä ihmeen S-juna?
S-juna on saanut nimensä vuonna 2009 Kauppalehden keskustelupalstalta ja on siitä asti kerännyt paljon huomiota suomalaisten piensijoittajien keskuudessa. Kyseessä on siis jo yli vuosikymmenen kestänyt taival, joka on aiheuttanut iloa ja myöhemmin myös surua suomalaisten piensijoittajien keskuudessa.
Normaalistihan esimerkiksi S-etukorttia haettaessa liittyy yleensä ainoastaan oman asuinalueensa S-osuuskuntaan, mutta vuonna 2009 Kauppalehden keskustelupalstalla nimimerkki GRP aloitti ketjun ”Vielä ehtii S-junaan”, joka valaisia suomalaisia siitä, että mikään ei varsinaisesti estä sinua liittymästä vaikka kaikkiin S-osuuskuntiin.
GRP oli penkonut kaikki osuuspääoman korkoa maksavat S-osuuskunnat ja listannut ne keskustelupalstan aloitukseen. Tästä alkoi noin vuosikymmenen mittainen S-junailu, joka on nyt valitettavasti lähellä päätepysäkkiä.
Oma taival alkoi vuonna 2015
Itse liityin S-junaan vuonna 2015 ja kirjoitin S-junasta ensimmäisen kerran vuonna 2016. Vaikka S-juna oli siinä vaiheessa jo ”vanha juttu”, niin tässä kohtaa S-juna oli saanut jo niin paljon näkyvyyttä, että iltapäivälehdet innostuivat siitä ja kirjoittivat aiheesta juttuja.
Tästä syystä myös blogini webhotelli-resurssit loppuivat ensimmäistä kertaa ja tajusin sen, että suomalaisia todella kiinnosti S-junailu. Olen siitä asti vuosittain päivittänyt S-junan kulkua, mutta samalla se taisi tuoda myös kapuloita junan rattaisiin.
Mitään varmuutta asiasta ei ole, mutta S-junan saama näkyvyys mediassa ja suomalaisten innostus asiasta sai S-osuuskunnat todennäköisesti miettimään sitä, että kannattaako osuuspääoman korkoa maksaa jäsenille ollenkaan. Viime vuosinahan tilanne on mennyt siihen, että yhä useammat osuuskunnat ovat alkaneet maksaa ylijäämänpalautusta koron sijaan.
Kannattaako vielä hypätä S-junan kyytiin?
Nyt täytyy kyllä kohdata tosiasiat ja sanoa, että en enää itsekään lähtisi tässä vaiheessa S-junan kyytiin. Vuosina 2015-2017 on ollut helppo perustella liittymistä sillä, että S-junasta sai helposti lähes riskittömästi yli satasen vuosituoton.
Nyt kuitenkin vauhti alaspäin on ollut niin jäätävää ja tuotto on jäänyt niin pieneksi, että ei taida maksaa enää vaivaa liittyä loppuihin korkoa maksaviin S-osuuskuntiin.
Pientä valoa tunnelissa kuitenkin on ollut, kun viime vuonna Maakunnan Osuuskauppa ”nousi kuolleista” ja alkoi taas tauon jälkeen maksamaan osuusmaksun korkoa, mutta tämän voisi varmaan laskea vaan kuolleen kissan pompuksi.
Kauppalehden keskustelupalstalla on toisaalta ollut myös spekulaatiota siitä, että tulisiko S-ryhmästä tulevaisuudessa pörssiyhtiö, jolloin ei tietenkään kannattaisi hätäillä osuuskunnista eroamisella ja osuuspääoman vapauttamisella.
Itse en kuitenkaan henkilökohtaisesti tähän usko, joten olen kylmästi eronnut sellaisista osuuskunnista, jotka eivät enää korkoa maksa. Tämä muuten onnistuu todella nopeasti S-pankissa ja rahat maksetaan joko käteisenä tai tilillesi.
Näin S-osuuskunnat maksoivat korkoa vuonna 2020
Osuuskunta | Liittymismaksu | Korko | Korko euroina |
---|---|---|---|
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa | 100 € | 12 % | 12 € |
Keskimaan Osuuskauppa | 100 € | 6 % | 6 € |
Osuuskauppa KPO | 100 € | 5 % | 5 € |
Maakunnan Osuuskauppa | 100 € | 5 % | 5 € |
Yhteensä: | 400 € | 7 % | 28 € |
Taulukosta voi tosiaan päätellä sen, että alaspäin on tultu ja lujaa. Tänä vuonna vain 4 osuuskuntaa maksoivat osuuspääoman korkoa ja loppusummaksi jäi vaivaset 28 €. Toki täytyy kuitenkin muistuttaa, että tuottoa se on pienikin tuotto ja jos S-etukortin hankkiminen on jo muutenkin to-do listalla, niin kannattaa ehdottomasti liittyä samalla vielä näihin korkoa maksaviin S-osuuskuntiin.
Lopuksi
Tulen vielä ensi vuonnakin päivittämään S-junan tilannetta, mutta pahasti nyt näyttää siltä, että lähestymme viimeistä pysäkkiä. Toivottavasti suurin osa teistä on päässyt edes muutaman vuoden nauttimaan hyvistä ”S-juna kyydeistä” ennen näitä katastrofaalisia vuosia. 🙂
Jos tykkäät sisällöstäni, muista myös seurata blogiani Facebookissa, Twitterissä sekä YouTubessa!